Thursday, July 20, 2023

Градско пиле

Ако искате да разберете една култура, погледнете в техните кухни.

Като дете бях изключително придирчив към храната. Имаше много противопоставяния на масата за вечеря, защото отказах да ям нещо. Мама би опитала речта „гладуващи деца в (въведете държава тук)“. Татко предпочиташе "яж това ИЛИ ИНАЧЕ!" методология. Това приключи, когато се разбра, че имам някаква хранителна чувствителност и просто не ям неща, за които съм научил, че ме разболяват. Това стана особено ясно на скъпия стар татко последния път, когато се опита да ме принуди да ям варен спанак. Ако сте гледали филма Екзорсистът, имате представа как се е случило това. Колкото и да е странно, нямам проблем със суровия спанак. Наслаждавам се на това в салата или на сандвич. Готвено? Стомахът се ядосва, бързо.

Месото никога не е било проблем. През последните 57 години се наслаждавах на голямо разнообразие. Говеждо, пилешко, свинско, телешко, агнешко, еленско, заешко; дори някои по-екзотични лакомства като мечка, коза, кенгуру, ему, алигатор, крокодил, морска костенурка и дори кон (въпреки че не мога да кажа със 100% сигурност, че беше кон. Някои от моите френски приятели имат чувство за хумор за такива неща) Минах вегетарианец в един момент за две години. Всичко, което се случи, беше, че качих шестнадесет килограма. Холестеролът ми не се промени. Здравето ми, като оставим настрана наддаването на тегло, остана стабилно. Това, което ме върна към яденето на месо, беше крайната ми кулинарна слабост: ПЪРЖЕНОТО ПИЛЕ. Бих могъл да напиша история точно за този епизод, но е достатъчно да кажа, че наистина харесвам пиле.

Казват ни, че много неща имат „вкус на пиле“. Не, не го правят. Единственото нещо, което съм ял и има вкус на пиле, е пилешкото. Много меса имат подобна текстура или консистенция, но нямат вкус на пилешко. Месото от гърмяща змия е подходящо за пържени хапки, не за разлика от Chicken McNugget, но няма вкус на пилешко и е скъпо. По-опасно за улавяне и от птица от ферма.

Израствайки в Rust Belt, честа вечеря през детството ми беше Градско пиле. Точно като "Hunky Hand Grenades", ще ви бъде простено, ако не сте запознати с това конкретно кулинарно удоволствие. Нека сме наясно. City Chicken НЕ Е пиле. Всъщност се прави със свинско и понякога телешко месо. Според моето разбиране за произхода стана популярен в Ръждивия пояс по време на Депресията. Пилешкото беше скъпо по това време (и отново е). Свинското и телешкото бяха едновременно по-евтини и по-лесно достъпни в месопреработвателните райони (като Питсбърг, Кливланд, Чикаго и т.н.).

Тези региони са имали големи полски и украински популации и се смята, че  Градско пилепроизхожда от тях. Просто, това са парчета месо, нанизани на клечка, понякога панирани, понякога не, пържени или печени. Често се изстискваше във формата на пилешко бутче (барабанна пръчка), откъдето идва и името „Градско пиле“.

Ястието остава популярно през 70-те и 80-те години на миналия век, но изглежда изпада в немилост през 90-те и началото на 2000-те години. Изглежда се завръща! Аз, например, съм развълнуван от това! Всъщност тази вечер направихме  Градско пиле
за вечеря. Заедно с картофи и царевица, това беше добро, старомодно ястие „залепете за ребрата си“.

Както всички знаят, аз съм очарован от България. Доколкото прочетох, ястията със свинско са доста популярни там, от Каварна през Кебабче до Кьофте/Кюфтета, ще трябва да внимавам да ограничавам порциите си там.

No comments:

Post a Comment