Wednesday, July 12, 2023

Коледа в Беларус: Превод

 Открих, че моят собствен регионален английски не винаги се превежда перфектно. Това е добре. Мисля, че ще разберете превода.

Може обаче да е необходима история за произхода. Може би се чудите защо американски музикант, по-известен с блус музиката, би написал мрачна, странна песен за Коледа в Беларус.

Историята идва от две места.

Основно го написах за моята приятелка Карлиса (австралийка). Тя просто не харесва коледната музика. Ако австралийското радио е като американското, разбирам защо. Коледните песни започват през ноември и се изпълняват през януари. Не можете да им избягате! Радиото и телевизията рядко пускат хубави песни. Така че хората се изтощават и изнервят. Това е и една от причините да не слушам радио и рядко да гледам телевизия. Но аз обичам Коледа! Карлиса е една от най-скъпите ми приятелки и искам да споделя с нея радостта от сезона. Затова често създавам коледна музика само за нея. Това е една от тези песни. Съмнявам се, че някой някога ще го чуе по радиото! ХАХА

Някога бях омъжена за руснак. Срещата със семейството й беше меко казано ужасяваща. ХАХА Никога не успях да овладея руския език. Бившата ми съпруга говореше 7 различни езика. Баща й говореше почти толкова. Майка й... добре, нейният английски беше почти толкова добър, колкото моя руски. Сънувах кошмари седмици наред, преди да срещна родителите й. Текстът на тази песен е донякъде базиран на тях. Използвах Беларус като място за песента по една проста причина. На английски Беларус се римува с гъска. По стара традиция на празника се сервира печена гъска. Честно казано, мисля, че съм го имал само веднъж. Има и една американска поговорка: My/His/Her/Our goose is cooked! (означаващо просто „Големи проблеми“) Постарах се да запазя текста с черен хумор. Карлиса и аз споделяме любовта към черната комедия. Мисълта да остана сам, в гората, на Коледа, в стара барака, да ям студена уха (не харесвам уха под никаква форма! Вероятно защото не ям риба) изглеждаше малко вероятно, почти комично затруднение. Също така заимствах и изкривих заглавието на руската коледна песен „Гората подари елха“, отново я направих мрачно комедийна. Не знам дали комедийната гледна точка ще се преведе. Мога само да се надявам, че ще стане.

Потърсих помощта на моята приятелка Джули, за да изпее фоновите вокали на песента. Тя пее "Весела Коледа! Честита Нова Година!" на беларуски. Успяхме да направим това, докато все още бяхме под локдаун поради пандемия! Трябваше да я науча на текстовете и фразите чрез Facebook messenger! ХАХА Тя записа своите части на телефона си и ми ги изпрати по имейл. Останалото го направих тук вкъщи. Свирих на всички инструменти (по-лесно ми е да го правя, отколкото да уча някой друг). Класически обучени певци вероятно намират гласа ми за ужасяващ. ХАХА Отново, добре съм с това. Това е, с което трябва да работя. Гласът ми беше трайно увреден след операция на гръбначния стълб през 1998 г. Това беше честна търговия. Гласът ми беше съсипан, но вече не изпитвах болка.

А сега, за ваше удоволствие при слушане, моята песен "Коледа в Беларус"

КЛИКНЕТЕ, ЗА ДА ЧУЕТЕ ПЕСЕНТА

Коледа е в Беларус.

Трябва да готвя гъска у дома.

Вместо това съм тук и ям студена уха в изгоряла дача под звездите.

Баща ти адски ме плаши

с голямата си плешива глава, изпълнена с лудост.

Майка ти се опитва да ме вкара в леглото си.

Какво по дяволите? Беше ли нещо, което казах?

Коледа е в Беларус.

Трябва да готвя гъска у дома.

Вместо това съм тук и ям студена уха в изгоряла дача под звездите.

Братовчедка ти, Хелга, е доста бъркотия

Косата й пада върху изцапаната с вино рокля.

Съпругът й Грегор е доста скучен. Той просто се смее, гледа и нарича хората с груби имена.

Коледа е в Беларус.

Трябва да готвя гъска у дома.

Вместо това съм тук и ям студена уха в изгоряла дача под звездите.

(З Калядамі з Новым годам)

Гората взе коледната елха.

Можете да подушите гниещата му плът на зимния бриз.

Всичко има розова и зелена мъгла

причинени от дните в Чернобил.

Коледа е в Беларус.

Трябва да готвя гъска у дома.

Вместо това съм тук и ям студена уха в изгоряла дача под звездите.

(повторете два пъти)

(тихо)

Просто искам да се прибера.

No comments:

Post a Comment