Thursday, July 6, 2023

Моите български ангели

Всеки, който ме познава, знае, че обожавам българската вокална група Абагар квартет. Някои знаят, че често ги наричам „моите български ангели“. Вярно е, че имат ангелски гласове...но това е много повече от това.

Както Абагарите са чували (често), през по-голямата част от живота си съм имал силен интерес към българската музика. Започна, когато бях дете, разглеждайки колекцията от плочи на баща ми. Имаше една песен в компилационен албум и звукът винаги оставаше с мен. В средата на 20-те ми едно момиче, с което излизах, ми купи копие на Le Mystère des Voix Bulgares; албум, който правеше вълни в категорията на световната музика по това време.

Тогава не бях известен като фен на "световната музика". Все още не съм. Склонен съм да се наслаждавам на музиката и точка. По това време музикалната ми кариера* се основаваше най-вече на изпълнение/писане/записване на много сурова, изчистена музика, която повечето (неправилно) наричаха „рокабили“**. Оприличавах това, което свирех, като по-близко до пънк рок, смесен с блус и фънк... и понякога много източноевропейски влияния се появяваха в свиренето ми.

Повечето никога не са знаели, че дори като дете бих чувал тези звуци в главата си. Мелодиите и хармониите не бяха като повечето класическа западна музика. Тези звуци бяха много по-дълбоки. В съзнанието ми беше нещо като цигански звук... но не, и това не беше съвсем правилно. *** Беше нещо съвсем друго.

Le Mystère des Voix Bulgares стана един от любимите ми албуми. Той се присъедини към артисти като The Blasters; Бийтълс; BB King; и много стари записи на кънтри блус и мексикански Tejano/Conjunto. Колкото и непредвидими да са моите музикални вкусове, краткият ми списък с любими изпълнители остава доста постоянен. Всеки път, когато бях под стрес или просто исках умът ми да се отпусне, женският вокален хор на Българската държавна телевизия, който пееше „Пиленце пее“ или „Калиманкоу денкоу“ (Калиманко Денко), винаги успокояваше вътрешните ми бури.

С наближаването на края на 20-ти век интернет се превръща в основна част от живота на хората. Това ми помогна да изкарам музиката си на други пазари и ми донесе музика от чужбина. Успях да проследя още издания на женския вокален хор на Българското държавно радио и телевизия и животът беше доста добър.

През 2001 г. получих първата си диагноза рак. Беше леко и доброкачествено, но беше ежедневно напомняне, че всичко може да се промени за миг. През 2002 г. го направи. Поради генетична аномалия, получих спазъм на хранопровода и накратко бях мъртъв за 7 минути. Болницата успя да ме съживи, но бях в кома повече от седмица. Докато се възстановявах, установих, че съм загубил голяма част от паметта си, включително способността си да чета музика. Никога не бях добър в четенето му и никога не можах да науча нещо повече от най-абсолютните основи. Животът продължава. След месец или два имах нов албум и разделях времето си между дома си в Питсбърг, Пенсилвания - Тенеси - Обединеното кралство - Австралия. Както правех от 1987 г., все още работех на дневна работа (преподавах професионални умения и управление на поведението на възрастни с увреждания в развитието). Държах в съзнанието си ежедневно напомняне, че мога да загубя всичко във всеки един момент, така че наистина живях пълноценно. Би било честно да кажа, че прекалих.

През 2007 г. получих масивен инфаркт. Това ми коства ежедневната работа за няколко години и наистина ме забави музикално. Успявах да изпълнявам и записвам винаги, когато беше възможно, но бяха оскъдни няколко години. През 2014 г., докато се установявах в нова кариера (фармацевтични технологии), ми поставиха диагноза диабет. Отново това ме забави, но не ме спря. Започнах да записвам със страничен проект (Losers After Midnight) с няколко стари приятели и не знаеш ли, някои от тези източноевропейски музикални идеи отново започнаха да се прокрадват в свиренето ми. (най-вече в песните "Nightstalker Twist" и "Spring Heeled Jack") Започнах отново да свиря със стария си приятел Боби Хокинс, просто свирех стари блус песни, свирех в барове. Нищо наистина забележително, но винаги забавно време. Както моят приятел Фил Алвин обича да казва, "Музиката живее в баровете."

Все още пишех/записвах и издадох още няколко албума. След това през 2020 г. удари пандемията. Вероятно имах повече късмет от повечето. Имах възможност да работя от вкъщи и там останах повече от година, като почти не излизах от къщи. Следващия април здравето ми започна да се влошава. Кръвното ми налягане стана неконтролируемо и влизах и излизах от спешното отделение на болницата. Месец по-късно получих първия от два инсулта (инсулти).

Мозъкът ми определено получи удар. Трябваше да се науча отново как да говоря над шепот и трябваше да се науча отново как да свиря на китара. Способността ми да ходя също беше компрометирана, но без способността да правя музика, честно казано не ме интересуваше. Имах втори, лек инсулт и честно казано се чудех колко време ми остава. Настъпи много сериозна депресия. (това е често срещано при пациенти с инсулт)

Няколко неща ме държаха мотивиран. Когато не правех терапията си, обикновено седях на верандата си и просто наблюдавах света. Една катерица (която оттогава кръстих Little Bubba, известна още като LB за кратко) започна да идва да ме посещава на верандата. Той просто седеше на няколко крачки от мен и ме наблюдаваше. Бих го гледал. Изтичваше на двора, но винаги се връщаше. След известно време започнах да го храня с фъстъци. Не винаги ги е ял. В някои дни изглеждаше, че той просто искаше моята компания.

С напредването на лятото и уменията ми да свиря на китара започнаха да се връщат, започнах отново да слушам музика. Отгатна! Обичайните ми фаворити, включително женския вокален хор на Българското държавно радио и телевизия. Често просто пусках музика в YouTube през телефона си чрез Bluetooth високоговорител, докато седях на верандата. YouTube започна да предлага други изпълнители. Един ден слушах квартет „Абагар“ да пее „Ой, мори, кавале“ и светът ми се промени. Това беше най-красивият звук, който някога съм чувал. Ако Господ ме беше призовал вкъщи в този момент, нямаше да споря. Просто бяха толкова добри. Техният звук е всичко, което харесвам в женския вокален хор на Българското държавно радио и телевизия, но по по-ясен и по-ефективен начин. Предполагах, че когато тези песни бъдат написани, ще бъде по-вероятно да ги чуете в изпълнение на малка група. Започнах да търся все повече и повече от тяхната музика.

След известно време в Google и Google Translate видях, че са издали CD. Потърсих го в Amazon; но няма късмет. Проверих с приятели в магазини за звукозаписи и компании за разпространение; все още няма късмет. В крайна сметка проследих имейл адрес за групата и с помощта на Google Translate им изпратих имейл за получаване на копие. Те отговориха с връзка, но по някаква причина и тя не проработи. Така че просто продължих да слушам в YouTube.

В ретроспекция следващият ми ход беше доста смел. След като ги последвах онлайн, се свързах с един от членовете и тя ми отговори. Оказа се, че тя говори много добър английски, така че не трябваше да разчитам на Google Translate. В друг момент реших да се опитам да се науча на български, ако не за друго, то за да разбирам текстовете им. Тази музика ми проговори на много дълбоко ниво. Перифразирам тук, но все едно чувам познат глас от миналото. Като чуване на предшественик. Има много мистерии от страна на баща ми в семейството, кой знае...може би имам български корени. Не знам. Това, което знам е, че музиката на Abagar Quartet ме спаси от една много мрачна депресия. Отново донесоха радост в живота ми! Те ме вдъхновяват!

Партньорката ми Марина често коментира, че тази радост, която открих, я прави щастлива и има по-малко притеснения за моето здраве. Тя ме вижда вдъхновен да правя неща и да опитвам неща...понякога неща, които съм мислил, че никога повече не мога да направя. Квартет Абагар с радост може да поеме отговорност за (поне) 2-ма американци, живеещи по-щастливи и по-щастливи животи. Аз да се науча да говоря български, на 57 години, това само по себе си ще бъде подвиг. Опит за това след кома и 2 инсулта (инсулти); нищо друго освен чудотворно. Въпреки че няма да кажа, че говоря езика с някакво истинско умение, вярвам, че бавно напредвам. Би било хубаво да имам някой, с когото мога да тренирам... но засега нашите котки и моите приятели катерици изглеждат впечатлени от малки фрази и думи.

За мен е чест да имам онлайн приятелство с членовете на квартет Абагар и техния директор Сашка. Всички са толкова търпеливи с мен. Сигурен съм, че трябва да съм изтощен на моменти. Благодарение на тях съм развил дълбоко очарование от всичко българско. Въпреки че не са единствената българска вокална група, според мен са най-добрите. Не мога да не вярвам, че Бог или Вселената са ги поставили на пътя ми, в най-мрачния ми час, за да озарят представата ми за света. Те наистина са моите български ангели и никой никога няма да ме накара да повярвам в противното. Хубаво е да си приятел с ангели.


* През по-голямата част от живота си съм бил музикант. Започнах да уча на пиано на 4 години. Около 9 години започнах да уча цигулка и виолончело, след това тромпет, туба и барабани. Нито един от тези инструменти не изглеждаше истински подходящ. Хванах китара на около 11 или 12 години и светът се промени. Бях намерил своя инструмент, моята музикална сродна душа. Занимавам се професионално с концерти от 13-годишна възраст.

** Предполагам, че се смятам за експерт по въпроса за рокабили музиката. Години наред бях търсен сесиен музикант и сайдмен. Бях в де факто хаус групата за първите 3 фестивала Rockabilly Hall of Fame в Тенеси и съм работил с редица оригинални рокабили артисти. Някои дори са записали мои композиции. Освен това написах рецензии за уебсайт номер едно в рокабили в Европа, както и рубрика в австралийско списание. До ден днешен все още се свързвам с рокабили фенове от цял ​​свят. Все още не се смятам за "рокабили" музикант. Аз съм просто музикант.

*** През 40-те си години, докато проучвах семейството на баща ми, открих собствените си „цигански“ корени. Това знание ми обясни много неща.







No comments:

Post a Comment